[ad_1]
مسئله دیگر اصرار این کسبوکارها بر بی فایده بودن شیوه قیمتگذاری دستوری است که آن را با روح و ماهیت کسبوکارهای آنلاین در تضاد میدانند. آنها باور دارند قیمتگذاریهایشان با پشتیبانی گرفتن از تکنولوژی و ابزارهای فناورانه انجام میبشود و هماین چنین، قیمتگذاری از سوی نهادهای بالادستی برای قسمت خصوصی مغایر با علتاقتصادی است.
علاوه بر نظراتی که زومیت از فعالین این حوزه منعکس کرد، در گزارش قیمتگذاری دستوری برای تاکسیهای اینترنتی؛ دنده عقب گرفتن در یک مسیر طویل نظراتی را از سوی کاربران دریافت کردیم که مشخص می کند آنها هم با قیمتگذاری دستوری موافق نیستند. چند مورد از نظراتی را که کاربران برای ابراز مخالفتشان با این مدل قیمتگذاری نوشتهاند، در ادامه میخوانید:
– با قیمتهای دستوری اوضاع اقتصاد بدتر میشه، احتمالا در مختصر زمان منفعت داشته باشه اما در بین زمان و طویل مدت جهش قیمتی و تورم شدیدی خواهیم داشت. باید اجازه داد تا شرکتها باهم رقابت کنن، این طوری خود شرکتها قیمتها رو ارزانتر میکنن.
– چرا باید افت نرخ تو مسائلی همانند حمل و نقل تاکسی اینترنتی صورت بگیره در حالی که خداتومن هزینههای نگهداری و دستمزد تعمیرکار بالا رفته؟ آخه این دغدغه یکطرفه نه به سود مسافره نه راننده. رانندهای که ۲ سال پیش ۱۰ ساعت کار میکرد که برای مثال ۱۰ میلیون در ماه براش بمونه الان ۱۵ ساعت باید کار کنه که همون ۱۰ تومن در بهترین حالت براش بمونه. کرایه از اینم بیاد پایینتر باید ۲۴ ساعته کار کنه بدهکار هم میشه. هرجا نرخ دستوری اومد فاتحه همه چی رو باید خوند چه مسکن، چه ماشین چه تاکسی اینترنتی.
– حتی با این که هزینه استهلاک ماشین در اسنپ در نمیاد ولی به شدت با کوچکترین دخالتی در قیمتگذاری بازار مخالفم. کوچکترین دخالت در قیمتگذاری مشت میشه تو صورت قیمتگذار.
یکی از کاربران زومیت در او گفت و گو با کاربر فرد دیگر علتیک بازار رقابتی را توضیح داده و به تبعات دخالت نهادهای بالادستی در نوشته نرخگذاری اشاره کرده است:
– داداش گلم، اقتصاد این شکلی نیست اقتصاد باید آزاد و رقابتی باشه، در اقتصاد آزاد با به وجود اومدن رقابت به طور طبیعی قیمتها و کمیسیونها تا جایی که برای کسبوکار صرفه اقتصادی داشته باشه پایین میره ولی در اقتصاد دستوری قیمتی که دولت برای جلب رضایت مصرفکننده انجام میده، علتمیشه کسبوکارها نابود بشن و یا ناچار بشن از جای دیگه تامین بشن. شما فکر کن یه فروشگاهی داری و یه جنسی (با هزینههای حملونقل و اجاره و…) به دست شما ۵۰۰ هزار تومن میرسه. شما با وجود رقیب ها میفروشی ۶۰۰، بالای ۶۰۰ بفروشی فروش کم میشه زیر ۶۰۰ بفروشی دخل و خرج زندگیت نمیچرخه. به طور خودکار همه جا باهم هماهنگ میشه و قیمتا نزدیک به هم میشه. اکنون فکر کن تو این شرایط دولت بیاد بگه که فردی حق نداره این وسیله رو بالای ۵۵۰ بفروشه : شما نه دخل و خرجت اون موقع در میاد، نه سود میکنید و در نهایت مجبورید به دوز و کلکهایی همانند کمفروشی، افت کیفیت محصول و… رو بیارید یا اون کار رو ترک کنید، چون هیچ جوره مقدور نیست جنس ۶۰۰ هزار تومنی رو بدید ۵۵۰.
یقیناً کاربران فرد دیگر در توضیح معایب اعمال قیمتگذاری دستوری برای تاکسیهای اینترنتی موارد فرد دیگر را هم ذکر کردهاند. یک دسته از کاربران باور دارند با قیمتگذاری دستوری «پلاک زردها» یا همان تاکسیهای زرد و سبز تاکسیرانی قوت بیشتری اشکار میکنند و این نوشته نهتنها نرخ حملونقل را پایین نمیآورد بلکه علتمیبشود این تاکسیها رقم را بالاتر هم ببرند.
کاربران میگویند پلاک زردها همین اکنون هم کرایههای سنگینتری برای تردد در شهر دریافت میکنند:
– اگر خودروهای اینترنتی نبودند رانندههای تاکسی شهرداری یا همان پلاک زردها جیب مردم را خالی میکنن. برای مثال در شهر ما که ماهشهر میباشد تاکسی شهری دربست یک مسیر میبرند ۱۰۰ هزار تومان ولی تاکسی اینترنتی نصف قیمت دریافت میکند. بعد اگر بیشتر از این بخواهید به راننده اینترنتی سختی بیارید هم به راننده اینترنتی ظلم کردید هم مسافرین زیر سختی مالی که تاکسی زردها جیبشان را خالی میکنن.
کاربران به توانایی خود از منفعت گیری از تاکسیهای شهرداری اشاره کرده و در مواردی کارکرد آنها را با سرویسهای تپسی و اسنپ قیاس کردهاند:
– امروز یه مسیر زدم تو اسنپ زد ۱۰۰ تومن دکمه عجله دارم و زدم شد ۱۵۰ تومن تا فردی قبول کنه. از چندتا تاکسی زرد سوال کردم همون مسیر رو ۴۰۰ تومن میرفتن اکنون شهرداری چی رو میخواد درست کنه. تپسی و اسنپ نباشن تاکسیها پوست مردم رو میکنن.
– تا اونجایی که من دیدم تاکسیهای زرد شهرداری دارن جیب مردم رو خالی میکنن نه اسنپ و تپسی. کرایهای که اسنپ میزنه ۲۰ تومن تاکسی زرد میبره ۵۰ تومن.
– الان در مشهد مسیری که تاکسی متر نزدیک به ۱۸ کیلومتر طی میکنه و ۴۵ دقیقه زمان میبره تا به تقصیر کار برسه تاکسی متر میزنه ۹۰ تا ۱۰۰ تومان در حالی که اسنپ همین مسیر رو میزنه ۴۵ تومان.
– من یکی از دوستانم دیروز ساعت هفت صبح از خ دماوند تا آرژانتین یه تاکسی زرد دربست گرفته ۱۷۰ هزار تومن، تازه به مسیرم نرسونده نزدیک مسیر پیادش کرده چون اونم بلد نبوده پیاده شده. دقیقا تاکسی زرد که نود درصد تو خیابون خالی میگردن برای جیببری دربستی، قیاس کنین با قیمت بدبخت اسنپ که میاد دم خونه پنج دقیقه وامیسته سپس تو ترافیک همین مسیر رو میره ۸۰ هزار تومن…
برخی از کاربران هم در نظراتشان گریزی به آینده زدهاند و با فکر این که قیمتگذاری دستوری اعمال بشود تبعات این نوشته را پیشبینی کردهاند:
– چند ماه سپس اظهار ورشکستگی تاکسیهای اینترنتی و رونمایی از تاکسی آنلاین ملی و بیکاری چندین هزار نفر شاغل در تپسی و اسنپ.
– اگر قیمتها را بیارند پایین، رانندههایی که دارند را از دست خواهند داد چون با همین قیمتهای جاری و کمسیونهای بالایی که تپسی و اسنپ از رانندهها و سفرها برمیدارند رانندهها با مخارجی که دارند نمیصرفه برای تپسی و اسنپ کار کنند، همین الان هم رانندهها همه شاکی می باشند. واقعا خندهدار هست این سخنها.
– اینها دردشان این است که تاکسیهای خودشون هم بین اینترنتی، یقین باشید اگر تاکسی اینترنتی مفت و به صرفه و یقین و سریع و همه کاره نبوده است این حجم تقاضای سفر نبوده است. فقط راننده است که داره مفت میبازه و بس. بعد آقایان شورا سوراخ دعا را گم کردهاید، نه اتوبوس و نه مترو جوابگوی تقاضای مردم نیست.
تصمیم دفاع از اسنپ و تپسی نیست، ولی قیمتهاشون به نسبت درآمد جامعه منطقی می بود به نظرم، پایینتر از این بیاد دیگه برای راننده نمیصرفه، بالاخره اون هم جزئی از جامعهست و اگه ببینه نمیصرفه خب نمیاد دیگه آنلاین مسافر بزنه و هر دو طرف زیان میکنن.
برخی از کامنتها را هم رانندگان تاکسیهای اینترنتی نوشته بودند. آنها اعتقاد دارند همین اکنون هم کرایههای اسنپ و تپسی با وجود درصد بالای کمیسیون، هزینه استهلاک، بالا رفتن قیمت قطعات ماشین، گران شدن هزینه تعمیرات و… برایشان بهصرفه نیست؛ اگر قرار باشد با قیمتگذاری کرایهها ارزانتر هم بشود ماندن در این شغل دیگر به هیچ وجه منطقی نیست. برخی از این کامنتها را در ادامه آوردهایم:
– فقط از سر اجبار داریم مفتبری میکنیم به والله روزایی بوده این قدر کرایه کم زده گوشی رو خاموش کردم رفتم خونه. کار دیگهای هم ندارم شغل اولمه. قسم خوردم با کرایه پایین سرویس نگیرم چون همهش اعصاب خوردی و استهلاک میمونه. مملکت اگه اقتصادش درست می بود هیچکس اسنپ کار نمیکرد ماشینش رو داغون کنه آخرشم با اعصاب خراب بیاد خونه. من خودم فنی کارم ولی همه کارا خوابیده. شهرداری هم اگه میخواد لطفی در حق همه کنه باید قیمت منصفانه تعیین کنه به قیمت دلار ۵۵ هزار تومنی. استهلاک ماشین چند صد میلیونی، اینترنتم که گرون کردن دیگه یه دفعه بگو ملت صلواتی کار کنین. اکنون قشر راننده اسنپ و تپسی زیاد ظلم بهشون میشه
– همه این بلواها فقط بخاطر این هست که میخوان اسنپ و تپسی رو از مالکان آن گرفته و متعلق به خود کنند. متاسفانه هرچی شغل پردرآمد هست یا باید متعلق به دولت باشه یا شریک دولت باشه. رانندگان این پلتفرم همین الان هم با این قیمتها مشکل دارند و با هزار مکافات خرج و دخل را مدیریت میکنند. وای به روزی که دولت بخواد تو یه کاری دخالت کنه و از بیخ و بن ریشه چندین هزار راننده را که دارند روزی خود را در این تاکسی اینترنتی درمیآورند قطع کنه.
– سلام بنده الان تقریبا ۳ سال اسنپ کار میکنم از پارسال تا الان کرایههای اسنپ تقریبا ثابت بوده ولیکن لوازم یدکی ماشین تقریبا ۳ برابر شده. همین الانش زیاد از سفرها رو رانندهها قبول نمیکنن برای مثال از سر پل تهران نو نارمک تهران ساعت ۲۲ مسافر خواست سفر کرده می بود تا صاحب قرانیه ۵۴۰۰۰ تومان. یک ساعت مسافر خواست میکرد هیچ رانندهای قبول نمیکرد اکنون نرخگذاری دستوری بشه هنگامی راننده قبول نکنه از این کار میاد بیرون.
با وجود این نظرات می باشند افرادی که موافق ورود نهادهای بالادستی به نوشته تعیین نرخ و کرایه تاکسیهای اینترنتی می باشند. باید دید در ادامه کشمکش بین شورای شهر و تاکسیهای اینترنتی درمورد این نوشته به چه نتیجهای میرسد. شما همچنان میتوانید در قسمت نظرات دیدگاه خودتان درمورد این نوشته را برای زومیت بنویسید.
[ad_2]
منبع