[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی باماها
استرالیا قانونی را تصویب کرده که دسترسی بچههای زیر ۱۶ سال را به رسانههای اجتماعی ممنوع میکند. این یکی از سختگیرانهترین مقرراتی است که علیه کمپانیهای فناوری بزرگ وضع شدهاند. انتقاداتی نیز به این قانون شده است؛ چون اجرای این قانون الزام آن است که دولت استرالیا به اطلاعات هویتی شهروندانی که از رسانههای اجتماعی منفعت گیری میکنند، دسترسی داشته باشد.
در این نوشته میخوانیم که استرالیا، کشورهای اروپایی و کمپانیهای فناوری چه اقداماتی برای کنترل دسترسی کودکان و نوجوانان به رسانههای اجتماعی کردهاند.
استرالیا
این قانون تازه غولهای فناوری، همانند متا و تیکتاک، را از ساخت اکانت برای افراد نابالغ منع میکند. کمپانیهایی که از این قانون سرپیچی کنند، تا سقف ۳۲ میلیون دلار آمریکا جریمه خواهند شد. اجرای آزمایشی این مطرح از ژانویه اغاز میبشود و این ممنوعیت طی سال میلادی آینده عملی خواهد شد.
قوانین شرکتها برای کنترل دسترسی کودکان به رسانههای اجتماعی
پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، شامل تیکتاک، فیسبوک و اسنپچت، میگویند کاربران زمان ثبتنام باید حداقل ۱۳ سال داشته باشند اما افرادی که میخواهند از کودکان محافظت کنند، میگویند این کنترل کافی نیست. دادههای چندین سرزمین اروپایی مشخص می کند تعداد بسیاری از کودکان زیر ۱۳ سال از رسانههای اجتماعی منفعت گیری میکنند.
بریتانیا
بریتانیا برنامهای برای کنترل کودکان و والدینشان به شیوه استرالیا ندارد اما «پیتر کایل» (Peter Kyle)، وزیر دیجیتال این سرزمین، میگوید برای محافظت از افراد در فضای آنلاین، همه گزینهها روی میز است. این وزارت طرحی را مطالعاتی اجرا میکند که تاثییر تلفنهای هوشمند و رسانههای اجتماعی را بهاختصاصی روی کودکان بازدید میکند.
دولت بریتانیا از سال آینده «قانون ایمنی آنلاین» (Online Safety Act) را اجرا میکند. این قانون که معیارهای سختگیرانهتری برای پلتفرمهایی همانند فیسبوک، یوتوب و تیکتاک تعیین میکند، سال قبل و در دولت قبلی تصویب شد.
نروژ
دولت نروژ ماه قبل نظر افزایش حداقل سن ملزوم برای منفعت گیری از شبکههای اجتماعی را از ۱۳ به ۱۵ سال داد. یقیناً والدین تا این مدت اجازه خواهند داشت برای کودکان پایینتر از این سن حساب کاربری بسازند.
دولت مایل به چپ نروژ تصمیم دارد در آینده برای دسترسی بچهها به رسانههای اجتماعی حداقل سن را به پارلمان اراعه دهد. اکنون، نیمی از کودکان 9 ساله نروژی از حداقل یک رسانه اجتماعی منفعت گیری میکنند.
قوانین اتحادیه اروپا برای دسترسی بچهها به رسانههای اجتماعی
در اتحادیه اروپا، رضایت والدین برای پردازش دادههای کودکان زیر ۱۶ سال ملزوم است؛ یقیناً اعضا میتوانند این سن را به ۱۳ افت دهند.
سال ۲۰۲۳، فرانسه قانونی وضع کرد که بهجهت آن کودکان زیر ۱۵ سال برای ساخت اکانت نیاز به رضایت والدین دارند اما این قانون بهعلت مشکلات فنی تا این مدت اجرا نشده است. آوریل، کارگروهی از سوی ریاستجمهوری نظر ممنوعیت منفعت گیری از تلفن همراه برای کودکان زیر ۱۱ سال و تلفنهای اینترنتدار برای کودکان زیر ۱۳ سال را داد. تا این مدت اشکار نیست این قانون چه وقتی و چطور اجرا خواهد شد.
در آلمان، کودکان ۱۳ تا ۱۶ سال فقط درصورت رضایت والدین میتوانند از رسانههای اجتماعی منفعت گیری کنند. دولت این سرزمین برنامهای برای قوانین زیاد تر ندارد؛ هرچند مخالفان میگویند این قوانین برای کنترل کودکان کافی نیستند.
سال ۲۰۱۸، بلژیک قانونی را اجرا کرد که مطابق آن کودکان باید حداقل ۱۳ سال داشته باشند تا بتوانند بدون رضایت والدین حساب کاربری بسازند.
در هلند، هیچ قانونی برای کنترل دسترسی بچهها به رسانههای اجتماعی وجود ندارد اما دولت این سرزمین منفعت گیری از تلفنهای موبایل را در کلاسهای درس ممنوع کرده است. یقیناً منفعت گیری برای درسهای دیجیتال یا پشتیبانی به بیماران و معلولان استثناست.
در ایتالیا نیز کودکان بعد از ۱۴ سالگی میتوانند بدون رضایت والدین در رسانههای اجتماعی حساب کاربری بسازند.
دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار
[ad_2]