[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی باماها

مطابق مکاتبات بین وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های ایالات متحده در چهار سرزمین درحال گسترش آفریقایی (گامبیا، جیبوتی، کامرون و لسوتو) مقامات آمریکایی نهادهای نظارتی این کشورها را تحت سختی قرار داده‌اند تا روال صدور توافق‌نامه برای راه‌اندازی استارلینک تسریع بشود.

بر پایه گزارش جامع ProPublica، دیپلمات‌های آمریکایی به کشورهای آفریقایی فقیر هشدار داده‌اند که اگر از عمل سریع تر برای پذیرفتن استارلینک خودداری کنند، دفتر منفعت‌وری دولت یا DOGE (به مدیریت «ایلان ماسک» که مسئول افت هزینه‌های دولت است) احتمالا یک دفعه برنامه‌ها و بودجه‌های تعلق داده شده به کشورهایشان را قطع کند.

پیش‌تر واشنگتن‌پست نیز در گزارشی حرف های می بود که دولت آمریکا در مذاکرات تجاری و تعرفه‌ای با کشورهای دیگر امکان پذیرفتن خدمات استارلینک را در این کشورها بازدید می‌کند.

سختی آمریکا بر کشورهای آفریقایی برای پذیرفتن استارلینک

مقداری بعد از مراسم تحلیف «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، سفیر ایالات متحده در گامبیا جلسه‌ای با وزیر ارتباطات گامبیا درمورد تسریع تصویب مقررات برای استارلینک برگزار کرد. مطابق گزارش پروپابلیکا، در طول این جلسه سفیر آمریکا به چندین مطرح کلیدی همانند «پروژه 25 میلیون دلاری برای بهبود سیستم برق» که در دست بازدید است اشاره کرد؛ اشاره‌ای که مقامات گامبیا آن را تهدیدی نهان می‌دانند. معاون ارشد وزارت ارتباطات گامبیا می‌گوید گویی پروژه بهبود سیستم برق به پذیرفتن استارلینک ربط دارد.

در سه سرزمین آفریقایی دیگر، جیبوتی، کامرون و لسوتو، دولت آمریکا رویکرد شبیهی در پیش گرفته است، اگرچه هر سرزمین تلاش کرده است نوشته استارلینک را به راه حلهای مختلفی مدیریت کند. به گفتن مثال، در لسوتو، درست وقتی که این سرزمین با تعرفه 50 درصدی ترامپ روبه رو شد، پای قرارداد استارلینک به بین آمد و سفارت آمریکا نیز به تسهیل امور برای راه‌اندازی آن پافشاری داشت. مطابق مکاتبات داخلی، دیپلمات‌های ارشد حرف های‌اند که باید این مجوزها برای ایلان ماسک در 18 ماه آینده صادر بشود تا شرکت او، اسپیس‌ایکس، از رقیب ها جلوتر باشد.

چندین دیپلمات اسبق آمریکایی به پروپابلیکا انها گفتند که عمل های وزارت امور خارجه به‌نحوه دلواپس‌کننده‌ای بی‌سابقه بوده و نوعی «اندوخته‌داری رفاقتی» (Crony capitalism) است. «کریستوفر هریسون»، یک مقام عالی‌رتبه وزارت امور خارجه در دولت «جورج دبلیو بوش»، می‌گوید: «اگر این کار توسط سرزمین فرد دیگر انجام می‌شد، ما قطعاً آن را فساد می‌نامیدیم.»

دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی

[ad_2]